19. januar 2015

Ph.d.-forsvar 6. februar 2015: Landscape Sprawl - an artistic response to living in the anthropocene

Ved: Marie Markman, Platform Urbane Landskaber, Arkitektskolen Aarhus

Emnet for denne afhandling er, hvordan landskab kan spille en meget mere markant rolle i det urbane rum og skabe nye sammenhænge i ellers fragmenterede urbane områder og byer. Afhandlingen er funderet i tre værker/arbejder realiseret i forbindelse med en Ph.d. ansættelse ved Arkitektskolen Aarhus (AAA) i perioden 2011 – 2014: Det første værk er et spiseligt landskab lavet i samarbejde med studerende fra AAA i en meget befærdet vejs midterrabat / Traffic Island Edible Landscape (2012). Det anden værk er en spiselig have i en privat parcelhus-have, lavet af den Amerikanske kunstner Fritz Haeg og ligeledes i samarbejde med studerende fra AAA / Edible Estates: Prototype Garden #14: Aarhus; Denmark (2013). Det sidste er et offentligt seminar, hvor det blev diskuteret, om urban agrikultur positivt kan spille en meget mere fremtrædende rolle i byudvikling (Urban Agriculture: Edible Estates and the Mega Cities of Tomorrow (2013).

Supervisors:
Claus Peder Pedersen and Tom Nielsen (Aarhus School of Architecture)

Accessment committee:
Professor Catharina Dyrssen(Chalmers University of Technology)
Professor Antje Stokman (University of Stuttgart)
Professor Niels Albertsen (Aarhus School of Architecture)

Tid: Fredag d. 6. februar 2015 kl. 13.00-16.00
Sted: Studsgade Auditorium, Studsgade 33, 8000 Aarhus