16. april 2015

Ny professor i urbanisering og regional udvikling: Lars Winther

Lars Winther tiltrådte i begyndelsen af 2015 som professor i kulturgeografi på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet. Hans særlige forskningsområde er urbanisering, regional udvikling og erhvervsgeografi i en europæisk kontekst.

Fokus på store byer og regional udvikling, men også nye forskningsområder
Lars Winther har i mange år forsket i store byer og regional udvikling, men sammen med forskningsgruppen Transformation of cities and landscapes - geoinformatics, som han er leder af, vil han fremover også kaste sig over et nyt forskningsområde: urbanisering og erhvervsmæssig forandring i de bynære områder. Her vil han inddrage både økonomiske, sociale og politiske processer for at forstå den nuværende udvikling i de urbane områder.

Faglig baggrund
Lars Winther har en kandidatgrad i kulturgeografi fra 1994 og en ph.d. i økonomisk geografi fra 1997 fra Geografisk institut (i dag Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning), og siden 2001 har han været ansat som lektor. Lars Winther er desuden centerleder i Center for Strategisk Byforskning.

Tiltrædelsesforelæsning 28. maj 2015
Lars Winther holder tiltrædelsesforelæsning med efterfølgende reception torsdag den 28. maj kl. 14 i Auditorium B, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Øster Voldgade 10, 1350 København K.

Yderligere information findes på IGNs hjemmeside.

Kontakt: Professor Lars Winther, email: lw@ign.ku.dk, tlf.: 3532 2554